DISQUS SHORTNAME

Khamis, 26 Julai 2018

Ketahui 8 info berguna ini sebelum anda melancong ke Vietnam

Nama asal adalah Saigon dan ditukar ke HCMC setelah komunis menang di Vietnam melawan US. Terlibat dengan peperangan Perancis dan juga sesama Vietnam iaitu antara Vietnam Utara dan Vietnam Selatan sebelum bersatu menjadi negara merdeka Vietnam. Ibu negara Vietnam ialah Hanoi. 



1) Motor
Negara paling banyak motor di dunia dan keadaan jalan bersesak-sesak dengan ribuan motor. Bunyi hon yang sangat bising apabila mereka saling membunyikan hon antara satu sama lain. tetapi tidak perlu takut apabila melintas kerana mereka akan memberikan anda laluan.

2) Scammer teksi
Perlu berhati-hati apabila menggunakan teksi di sini. Banyak pemandu teksi yang mengambil kesempatan  mengenakan caj tambang melampau kepada pelancong.



3) Bahagian utara  mengalami 4 musim
Kawasan di sebelah atas Hanoi mengalami cuaca 4 musim. Jika anda berkunjung ke Hanoi, Sapa pastikan mengetahui musim di sana. Jika tidak anda akan berdepan dengan masalah  kesejukan melampau kerana kawasan ini adakalanya turun salji.

4) Charger
Menggunakan port kabel 2 lubang. Jika kesini perlu menggunakan universal travel adapter atau membeli adapter khusus untuk Vietnam.

5) Matawang
Jika di Kemboja penggunaan matawang USD sangat meluas di negara mereka. Tidak kurang di Vietnam, mereka juga menerima pembayaran menggunakan dollar USD. Tetapi wang Vietnam Dong masih diterima pakai disini.

6) Bahasa
Bertutur dalam bahasa rasmi mereka iaitu Vietnam.
Info ini perlu anda tahu jika ingin  melancong ke Vietnam.  Disini masih boleh didapati signboard kedai mahupun hostel menggunakan bahasa English. Masih tidak terlalu sukar untuk mencari hostel disini berbanding di China yang menggunakan tulisan Cina di signboard kedai mereka.

7) Pengangkutan bas
Untuk pengangkutan jauh antara negeri-negeri dalam Vietnam dan juga antara bandar, boleh membuat tinjauan tiket atau perjalanan yang ditawarkan oleh syarikat pengangkutan bas utama di Vietnam iaitu The Sinh Tour atau Futabus. Jika dari Saigon airport ke pusat bandar bandar Ben Tanh naik bas 152 dengan tambang 10 Vnd. Dari pintu keluar aiport terus akan nampak bas ini.

8) Hostel
Kebanyakkan hostel akan minta passport untuk disimpan oleh pihak mereka dan akan dipulangkan apabila check out. Gunakan perbincangan dengan pihak hostel sekiranya mereka bersetuju untuk mengambil salinan passport.

Info overland Kemboja-Vietnam baca sini. Overland ke China klik sini


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item