DISQUS SHORTNAME

Selasa, 3 Julai 2018

Trip ke Indochina di Kemboja: Pengalaman tidur berhimpit dalam sleeper bus di Kemboja

Perkhidmatan bas jarak jauh di Kemboja akan menggunakan sleeper bus dimana ianya bas yang berlainan dengan perjalanan bas pada waktu siang. Tambang untuk perjalanan pada waktu malam sedikit mahal berbanding pada siang hari. pengalaman menaikki sleeper bus tentunya sesuatu yang baru dan patut dicuba bagi rakyat Malaysia yang bercuti di Kemboja. Tidak ada bas seumpama ini di Malaysia dan ianya hanya ada di Kemboja sahaja.

Keadaan dalam bas sama sekali tidak sama daripada bas biasa yang mempunyai tempat duduk. Dalam sleeper bus ini, yang ada hanyalah 2 tingkat atas dan bawah petak2 kecik di kiri dan kanan bas manakala tengah2 adalah laluan berjalan kaki yang hanya muat untuk orang yang bertubuh kecik sahaja. Tempat tidur adalah untuk 2 orang bagi satu petak kecik. Bagi yang bertubuh besar dan gemuk keadaan ini akan mendatangkan ketidakselesaan memandangkan tempat tidurnya hanyalah kecik sahaja. Apa yang menarik, tempat tidur ini lengkap dengan selimut.


keadaan di dalam sleeper bus

ruang tengah untuk laluan berjalan 

Sebelum menaiki bas ini, penumpang perlu menaggalkan kasut/selipar dan diberikan plastik untuk menyimpan kasut tersebut. Hanya beg kecik sahaja yang boleh dibawa masuk dimana beg ini akan memakan ruang tidur anda sekiranya terlalu besar. Konduktor dan driver bas akan menguruskan penumpang bagi membolehkan penumpang tidur sesama jantina. Maka tidak perlu risau soal tempat duduk sama sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item