DISQUS SHORTNAME

Selasa, 3 Julai 2018

Trip Indochina di China: Tips pengangkutan keretapi di China

Adalah lebih mudah menggunakan Metro iaitu keretapi jika berkunjung ke China. Metro china sangat murah dan kekerapa perjalanan juga adalah cepat. Keretapi boleh dikatakan akan berlepas setiap 10-15 minit. Maka ianya sangat efisyen dan senang untuk mengatur masa bagi bergerak ke satu tempat sementelah kebanyakan tempat boleh diakses dengan mudah menggunakan Metro.


Untuk menggunakan Metro, konsep sama dengan LRT, KTM atau MRT di Malaysia.
Pengguna perlu membeli tiket menggunakan mesin dan hanya perlu mengikut arahan dalam bahasa Inggeris sahaja. Tiket boleh dibayar menggunakan wang kertas atau syiling dan baki juga akan dikeluarkan sekali berserta dengan token perjalanan.
Di China, harus diingat setiap kali untuk masuk dan keluar daripada setesen Metro semua barang2 perlu melalui mesin scanner untuk diimbas termasuk juga botol air mineral. Disini juga dapat dilihat, askar China akan berkawal di laluan pintu masuk dan keluar lengkap dengan senjata. Metro akan sentiasa penuh malah bertambah sesak dan padat pada waktu puncak. Rancang perjalanan untuk mengelakkan menggunakan Metro pada waktu petang dan tengah hari sekiranya tidak ingin bersesak dengan ummah China. 

Di China terdapat 3 jenis keretapi utama yang menyediakan kemudahan pengangkutan kepada warga China untuk bergerak




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item