DISQUS SHORTNAME

Selasa, 4 Disember 2018

Panduan keselamatan dan kesihatan jika berlaku kecemasan di Singapore dan Thailand

Kecemasan selalunya berlaku tanpa diduga. Jika anda tiba-tiba ditimpa kecemasan akibat musibah yang tidak dijangka, disini dikongsikan panduan segera yang perlu dilakukan bagi tujuan keselamatan dan kesihatan pesakit. 

Tips apabila berlaku masalah kesihatan atau ketika melancong di Singapore dan Thailand terutamanya yang tidak membeli travel insurans. 

1) Dapatkan dan simpan nombor telefon ambulance swasta yang beroperasi di Johor Bahru.
2) Segera transfer pesakit balik ke Malaysia jika tidak serius.
3) Jangan buat operation di Hospital Singapore jika kecederaan boleh di transfer ke Johor Bahru. Kos perubatan di Singapore akan menelan belanja yang besar kerana kadar tukaran ringgit 3 kali ganda berbanding Ringgit Malaysia.
4) Pastikan ambulance Malaysia yang digunakan berdaftar sebagai sebuah Ambulance. Check roadtax ambulance untuk pengesahan. Jika kenderaan tersebut sebuah ambulance yang sah dan dilengkapi Insurance, nilai roadtax adalah RM0.00. Jangan mengadai nyawa dan menambah masalah dengan ambulance yang tidak berdaftar.
5) Jika keadaan membenarkan pesakit untuk dipindahkan, pesakit perlu berkeras dengan pihak hospital di Singapore untuk segera pindah ke hospital di sekitar Johor Bharu. Pihak hospital tiada hak menahan pesakit untuk pindah ke hospital lain. Lagi lama di hospital Singapore, jumlah bil anda meningkat. 

Untuk di Thailand yang boleh menggunakan Land Transfer, prosedur lebih kurang sama. 

Gambar: Medic Care Services 

Kredit artikel diubahsuai dari Fb Ali Alfamia 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item