DISQUS SHORTNAME

Khamis, 15 Februari 2018

Trip Indochina di Thailand: 10 tempat menarik wajib dilawati di Bangkok

Thailand tidak pernah mengecewakan pelancong. Banyak tempat menarik di Bangkok yang ditawarkan kepada pelancong untuk dilawati. Tempat pelancongan ini sentiasa menjadi tarikan pelancong dari seluruh dunia tidak ketinggalan juga rakyat Malaysia. Thailand sentiasa mengamit pelancong untuk datang ke negara mereka sama ada kerana makanan, budaya dan juga tempat menarik yang ditawarkan. 

1) Maeklong Railway Station
Tempat ini sangat famous seluruh dunia kerana satu-satunya tempat menarik yang boleh dilihat keretapi lalu di celah-celah pasar antara penjual di kiri kanan pasar tersebut. Apabila keretapi lalu para peniaga cepat-cepat mengalih barang jualan mereka ke tepi landasan. Sangat ramai dan penuh dengan pelancong yang datang ke sini untuk melihat gelagat para penjual dan betapa ngerinya melihat jarak tempat jualan yang hanya beberapa jengkal sahaja. Keretapi ini hanya lalu pada hari dan waktu tertentu sahaja. Untuk ke sini agak leceh jika pergi sendiri kerana anda perlu bertukar menaiki ferry, bertukar BTS dan perlu bergerak awal pagi untuk mengejar masa keretapi lalu. Paling mudah untuk kesini ialah dengan mengambil pakej Classic Bangkok tour sini.


2) Damnoen Saduak Floating Market
Floating market yang paling popular di Bangkok. Tempat ini terletak di luar bandar Bangkok dan perjalana ke sini lebih dari 1 jam 30 minit. Tempat ini juga merupakan tumpuan pelancong yang ke sini untuk merasai pengalaman membeli belah atas air sambil menaiki sampan. Jika di sini anda harus hati-hati dengan scammer yang akan meminta anda membayar tambang bot yang mahal  menyelusuri sungai ke pasar. Jika anda ingin mengelakkan dari scam yang memerlukan anda membayar beratus ringgit semata-mata untuk menaiki bot, cara paling jimat dan selamat ialah dengan mengambil pakej tour ke sini. Tempah separuh hari tour ke Damnuek Saduak sini atau pakej sehari ke Damnuek Saduak dan Maeklong Railway Station di sini.

3) Amphawa Floating Market


Pasar atas air yang kurang pelancong berbanding Damnoen Saduak Floating Market. Tempat ini dibuka pada hujung minggu pada sebelah petang hingga malam. Ianya lebih kepada pasar malam atas air. Rancang perjalanan anda jika ke sini. Adalah lebih baik untuk pergi ke tiga-tiga tempat ini iaitu Meaklong Railway Station, Damnuek Saduak dan Amphawa Floating Market dalam satu hari pakej tour semurah RM 127. Lihat di sini.


4) Chatuchak Weekend Market
Pasar minggu paling besar di Thailand dan dikunjungi ramai pelancong. Pelbagai barangan boleh dicari disini. Baca seterusnya disini

Baca sambungan seterusnya di sini. Senarai tempat shopping di Bangkok baca sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item