DISQUS SHORTNAME

Isnin, 16 April 2018

Trip Indochina di Kemboja: Sejarah Pol Pot di Kota Kemboja

Ibu negara Kemboja merupakan bandaraya besar dan sibuk dengan penduduk Kemboja. Bandar ini tidaklah semegah bandaraya Bangkok atau Kuala Lumpur. Tidak banyak bangunan tinggi di bina di sini tetapi masih punya keistimewaan sendiri sebagai kota bekasan perang.


Disini pengangkutan yang paling banyak ternampak di atas jalan raya ialah tuk-tuk dan ianya merupakan pengangkutan paling ideal dan murah dan lebih cepat berbanding teksi. Jika kesini pastinya tidak cukup hanya sehari. Phom Penh mempunyai banyak tempat-tempat menarik untuk dilawati terutamanya kesan sejarah peninggalan pemerintahan Pol Pot.

Kalau di Malaysia, sejarah pendudukan komunis di Tanah Melayu menjadi igauan ngeri orang tua zaman dahulu, tetapi jika di Kemboja kekejaman dan kezaliman Pol Pot akan sentiasa dalam ingatan warganya betapa manusia syaitan ini telah membunuh beratus ribu orang Khmer tanpa rasa bersalah.

Pemerintahan Pol Pot telah menyebabkan ramai komuniti Islam di Kemboja lari meninggalkan kawasan rumah masing-masing sehingga pada hari ini kesannya hanya minoriti sahaja Musim yang masih mendiami kawasan asal mereka.

Tetapi pada hari ini, Kemboja telah bangkit dan berusaha memajukan negara mereka dengan sumber-sumber yang ada. Ramai rakyat mereka yang masih berhempas pulas meneruskan kehidupan demi sesuap nasi dengan menjalankan pelbagai kerja buruh dan sampingan. Rata-rata membawa tuk-tuk adalah sumber pendapatan utama mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item