DISQUS SHORTNAME

Isnin, 2 Julai 2018

Trip ke Indochina di Hong Kong: Panduan lengkap melawat 3 masjid utama di Hong Kong

Walaupun Hong Kong sebuah bandaraya besar dan terkemuka yang jarang didengar tentang masyarakat Muslim disana. Tetapi, bandar ini mempunyai 3 masjid utama yang menjadi tumpuan warga expatriat terutamanya dari negara Arab dan juga Indonesia yang bekerja mencari rezeki di kota ini. Lokasi masjid utama di  Hong Kong mudah untuk dicari kerana terletak di laluan utama. Tetapi perlu bertanya pada orang yang betul. 

Panduan kembara melawat Masjid di Hong Kong

1)    Masjid Kowloon
Masjid ini terletak betul-betul di tengah-tengah bandar Hong Kong yang merupakan masjid utama dan paling besar. Dibelakangnya merupakan Taman Kowloon. Berhadapan pintu masuk masjid ini terdapat bus stop. Untuk kesini menggunakan MTR perlu berhenti di stesen MTR Tsim Tsa Tsui. Setelah keluar dari stesen, amik kiri dan jalan beberapa langkah akan bertemu dengan masjid ini.



3)    Masjid Jamia
Masjid ini terletak di atas bukit dan merupakan masjid tertua di Hong Kong. Untuk kesampai ke sini perlu mendaki jalan, atau menggunakan tangga. Namun paling best ada disediakan lift untuk naik sahaja. Sementara untuk turun tidak ada pilihan melainkan perlu menuruni anak tangga untuk kebawah. Dari jetty ferry, hanya perlu mengikuti sahaja laluan berbumbung sehingga bertemu dengan laluan yang mempunyai lift dan teruskan perjalanan sehingga bertemu pintu pagar masjid berwarna hijau di sebelah kiri. Masjid ini agak kecil tidak ubah seperti sebuah rumah banglo. Dalam persekitaran masjid terdapat rumah warga Pakistan yang telah mendiami kawasan tersebut berpuluh-puluh tahun lamanya.


 

2)    Masjid Ammar
Masjid ini seperti bangunan kedai 4 tingkat yang terletak di hadapan jalan. Disebut juga sebagai masjid Wan Chai.Di masjid ini aktiviti keagamaan lebih banyak diadakan dan terdapat juga kantin yang menyediakan makanan halal. Bagi yang kesini pada hari Jumaat, boleh laa bersembahyang Jumaat dimana wanita juga turut  bersolat Jumaat.Berbanding masjid2 lain di Hong Kong, masjid ini agak sukar dijumpai. untuk ke masjid ini:
1) turun di station Wan Chai amik exit A
2) dari pintu keluar, hadapannya ada tram station. 
3) Naik tram ke arah Causeway Bay 
4) Turun di station Tonochy road (no 47E atau 52W)
5) Turun tram akan nampak court basketball dan ada laluan sebelahnya
6) ikut laluan itu, naik tangga, ada traffic light berhadapan dengan kedai 7e
8) Bangunan belakang convenient store adalah Masjid Ammar. Jalan terus sampai hujung bangunan, belok kiri jumpa pintu masuk.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item