DISQUS SHORTNAME

Isnin, 2 Julai 2018

Trip ke Indochina di Vietnam: panduan berguna tentang makanan halal di Vietnam

Ini adalah panduan umum bagi yang ingin mendapatkan gambaran mengenai makanan halal di Vietnam. Panduan mudah ini supaya anda dapat membuat persediaan sepatutnya berkaitan makanan apabila ke Vietnam. 



1) Sepanjang backpacking di Vietnam dan membuat beberapa persinggahan di HCMC, Mui Ne, Dalat, Danang dan Hanoi, makanan halal sangat sukar diperoleh kecuali di HCMC. Area Bent Tant Market  banyak restoran halal yang menyajikan menu2 nasi dan lauk pauk yang boleh dinikmati oleh pelancong. Bagi yang berbackpacking dengan jumlah wang yang terhad, menikmati menu di Vietnam menyebabkan peningkatan kos yang banyak.

2) Di bandar-bandar utama Vietnam seperti Hanoi, Danang dan Dalat restoran ada restoran makanan halal tetapi tidak laa sebanyak di HCMC. Anda perlu menjelajah mencari lokasi restoran tersebut. Jika anda tidak kisah menghabiskan masa untuk mencari, makan di restoran adalah pilihan terbaik. 

3)  Di Mui Ne ada restoran seafood yang boleh dicuba untuk menikmati makanan halal disini.

4) Dinasihatkan untuk membawa makanan kering dan segera seperti manggi, serunding, pek segera nasi daripada Malaysia sekiranya ingin mengunjungi Vietnam jika tidak ingin berbelanja banyak pada makanan. Tetapi jika anda tidak kisah tentang makanan dan boleh hidup serta bertenaga tanpa nasi tentunya terdapat banyak buah-buahan yang boleh dibeli bagi mengalas perut. Harga buah-buahan tempatan secara relatifnya lebih murah atau hampir sampir berbanding Malaysia.

5) Di pasar malam ada ubi, jagung bakar atau rebus yang boleh dibeli untuk mengalas perut bagi traveller tegar yang ingin menjimatkan wang makan.

Catatan sebelumnya klik sini. Catatan menaiki bas ke Mui Ne klik sini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item