DISQUS SHORTNAME

Rabu, 19 September 2018

Jejak Sejarah Islam di Bumi Canton:Peranan Dakwah Saidina Saad bin Abi Waqas

Part 1

Hari ini dunia mengenali Canton sebagai  Guangzhou. Bandar yang mencatat sejarah dalam pengembangan dakwah Islam di bumi China. Kota yang telah wujud sejak ribuan tahun dahulu menjadi lokasi penting bagi bapa saudara Nabi di sebelah ibunya iaitu Saad bin Abi Waqqas untuk memulakan dakwah di China. Beliau di hantar untuk melakukan dakwah disini pada kurun 650 M atas arahan Saidatina Uthman iaitu kira-kira selepas 20 tahun kewafatan Nabi Muhammad.

Mohammed Khamouch dalam jurnal bertajuk Jewel of Chinese Muslim's Heritage, Islam masuk ke China dibawa olah Sa'ad Ibn Abi Waqqas.Catatan tersebut mengungkapkan Abi Waqqas bersama tiga sahabat lainnya datang ke China dari Abyssinia yang sekarang dikenal dengan Ethiopia. Pada ketika itu, Abyssinia atau Ethiopia adalah tanah bagi mereka yang melarikan diri dari penganiayaan suku Quraish di Makkah. Mereka diberikan suaka politik oleh Raja Abyssinia, al-Habashi King Atsmaha Negus di kota Axum.

Perjalanan Abi Waqqas dan sahabat-sahabatnya ke China didukung oleh Raja Abyssinia. Setelah kunjungan pertama ke China, Abi Waqqas pergi ke Arab. Setelah 21 tahun di Arab, Abi Waqqas dan sahabat-sahabatnya kembali ke China.  Kali ini atas perintah Khalifah ke-3 Utsman bin Affan. Mereka membawa salinan Alquran ke China untuk disebar ke negara tersebut.

Kedatangan kali kedua Abi Waqqas berlayar melalui Samudera Hindi ke Laut Cina menuju pelabuhan laut Guangzhou. Kedatangan Abi Waqqas diterima oleh Kaisar Kao Tsung dari Dinasti Tang. Ada perbedaan nama kaisar yang menerima Abi Waqqas dalam catatan masuknya Islam ke China. 
Ketibaan baginda untuk berdakwah disini diterima baik oleh Maharaja Yung-Wei iaitu di era pemerintahan Dinasti Tang. Ada yang menyebut maharaja pada ketika itu ialah Maharaja Gaozong. 

Walaupun begitu, disebutkan bahawa Maharaja itu sendiri tidak memeluk Islam. Orang Islam yang menerima Islam dari kalangan kabilah Hui Chi iaitu pada hari ini dikenali sebagai Cina Han. Orang Islam pertama yang bermastautin di China ialah kalangan saudagar Arab dan Parsi. Mereka merupakan kelompok pedangang yang menjalankan perdagangan di sini.


Dicatatkan dalam sejarah Masjid Huang Sheng merupakan masjid pertama yang dibina oleh beliau sebagai pusat pengembangan ajaran Islam di sini atas keizinan Maharaja Yung Wei. Masjid ini didirikan di daerah Chang-an dan masih kekal hingga hari ini sebagai Masjid Huang Sheng. Persamaan antara agama Confius dengan Islam  menjadikan urusan  penyebaran dakwah di sini mendapat keizinan daripada maharaja. Baca lagi di sini.

Info menarik sebelumnya di sini . Baca seterusnya info menarik di sini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item