DISQUS SHORTNAME

Ahad, 30 September 2018

Trip ke Indochina di Hong Kong: Senarai Lengkap Tempat Makanan Halal di Hong Kong

Makanan halal sering menjadi kebimbangan bagi pelancong muslim jika ingin melancong ke Hong Kong. Perlu diakui untuk mencari lokasi makanan halal di Hong Kong sedikit mencabar disini sekiranya memilih menginap di tempat yang jauh dari kawasan masjid. Disini disenaraikan tempat makanan halal di Hong Kong:

1)    Miranda Mansion
Bangunan ini terletak berhampiran dengan Chungkin Mansion yang terkenal sebagai penginapan murah di Hong Kong di kalangan backpackers. Di bawah bahagian Miranda Mansion terdapat banyak kedai-kedai Pakistan yang menjual makanan orang Pakistan. Tetapi jangan risau, terdapat juga satu restoran mamak dari Malaysia yang menjual disini. Perlu diingat makanan di sini jika ditukarkan ke ringgit Malaysia boleh mencecah rm 30-40 sepinggan untuk nasi.

2)    Pasar menjual daging halal berhampiran masjid Kowloon.
Berhampiran dengan Masjid Kowloon, di celah-celah lorong ada terdapat satu pasar basah yang menjual daging dan ayam halal oleh warga Pakistan di sini. Jika anda menyewa airbnb dan mempunyai kemudahan memasak di guest ada baiknya memasak sendiri untuk menjimatkan kos travel di sini.

3)    Kantin Masjid Ammar
Jika berkunjung ke masjid ini, boleh laa makan tengahari disini. Di tingkat atas masjid ini terdapat kantin yang menjual makanan halal. Tetapi, jika tidak silap kantin ini hanya dibuka sehingga petang sahaja. Rancang perjalanan supaya dapat sampai ke sini pada waktu zohor dan boleh laa melepaskan rindu makan nasi di sini.

4)    Sekitar masjid Ammar
Semasa berjalan-jalan mencari arah masjid ini, saya terjumpa satu restoran halal. Jika sesiapa yang kebuluran nasi bolehlaa mencari restoran halal di sekitar masjid tersebut.

                                            

5)    Kowloon park
Jika pada hujung minggu, biasa terdapat warga Indonesia yang menjual nasi secara sembunyi-sembunyi disini. Jika anda melihat adanya bungkusan besar yang berbungkus, itulah orangnya yang menjual nasi. Air juga turut dijual. Untuk berjualan malah tidur adalah tidak dibenarkan sama sekali di taman ini. Terdapat pengawal taman yang akan meronda memantau kegiatan disini. Harga nasi berserta sambal dan lauk sekitar 15 dollar hong kong. Lebih murah jika dibandingkan makan di restoran halal atau membeli makanan di Miranda mansion. Nasi putih sahaja berharga 20 dollar beserta cas bekas plastic 5 dollar. Disini, bekas plastic dikenakan caj.

6)   Masjid Kowloon
Dimaklumkan oleh rakan backpackers bahawa Masjid Kowloon turut menjual nasi. Mungkin boleh tanyakan kepada petugas masjid mengenai kesahihan info ini.

7)  Jeti di pulau 
Jika menaiki feri menyeberang ke pulau di Hong Kong, di tingkat atas jeti tersebut ada kedai yang menjual kebab halal.




Info menarik tentang Shenzen, sini. Baca selanjutnya di sini tentang Hong Kong.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item