DISQUS SHORTNAME

Ahad, 11 November 2018

Air Asia batal route ke Auckland: Ini pilihan route alternatif


Air Asia telah membuat pengumuman rasmi untuk membatalkan route dari Auckland, New Zealand bermula Februari 2019. Tetapi korang jangan risau, ini ada beberapa laluan yang korang boleh pilih untuk ke Auckland, New Zealand dikongsikan oleh Maya Mayati di Facebooknya.

Pada masa akan datang, akses dari Kuala Lumpur ke New Zealand boleh dilakukan melalui beberapa opsyen. Anda masih boleh mengambil pilihan penerbangan 
1) Tambang murah Air Asia melalui destinasi Australia seperti Sydney, Melbourne-Avalon dan Gold Coast.
2) Seterusnya, mengambil penerbangan dengan syarikat tambang murah tempatan seperti Jetstar ke destinasi New Zealand seperti Auckland, Christchurch atau Queenstown.Kaedah ini masih menjimatkan dan keperluan visa di Australia adalah tertakluk kepada tempoh masa sesuatu transit.
3). Bagi pilihan menggunakan syarikat penerbangan premium, Malaysia Airlines masih menawarkan penerbangan terus dari Kuala Lumpur ke Auckland.
4) Selain itu, Singapore Airlines juga turut ke Auckland dan Christchurch, dengan pilihan penerbangan yang akan transit di Changi dan Australia.

Berdasarkan pemerhatian, penerbangan melalui code-shares airlines ini dilihat lebih efektif dan memudahkan kerana tempoh transit kebiasaannya tidak melebihi 8 jam.

Jika anda mempunyai perancangan transit di Australia, dan tempohnya adalah kurang dari 8 jam serta tiada keperluan meninggalkan kawasan transit, anda tidak memerlukan visa transit.

Kebiasaannya, kaedah ini adalah terpakai bagi code-shares airlines seperti saya nyatakan tadi.
Maklumat visa transit boleh rujuk di sini:
https://www.homeaffairs.gov.au/…/do-i-need-a-visa-to-transi…

Walau bagaimanapun, sekiranya anda memilih penerbangan berbeza (bukan code-shares) yang memerlukan anda keluar dari kaunter imigresen bagi mendapatkan connecting flight, keperluan visa bagi memasuki Australia menjadi suatu kemestian.

Visa ini perlu dimohon lebih awal dari Malaysia dan tertakluk kepada kelulusan oleh pihak berkuasa Australia.
Maklumat berkenaannya seperti berikut:
https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/601-
Sekian. Moga membantu!

Kredit: Fb Hawa Mayati 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item