DISQUS SHORTNAME

Rabu, 14 November 2018

Panduan lengkap memohon visa China

Hai semua! Kali ni penulis nak kongsi tips dan panduan lengkap untuk dapatkan visa China.

Langkah-langkah: 
1. Permohonan visa China boleh dibuat secara online di pautan berikut :
https://www.visaforchina.org/…/howt…/quickaccess/index.shtml

2. Sila klik 'Enter' di kotak application form.
 

3. Kemudian akan keluar instruction for online visa. Di sini kalau rajin dan banyak masa boleh baca satu per satu. Kalau malas boleh terus scroll sampai bawah dan jumpa butang 'next'. Klik butang itu dengan sopan.

4. Seterusnya akan keluar paparan seperti gambar ke 3. Untuk makluman, terdapat 2 visa centre iaitu di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang dan anda boleh letak 'Kuala Lumpur' untuk kedua-dua lokasi ini. Anda hendaklah memasukkan verification code dan klik 3 pilihan urusan. Untuk permohonan pertama kali, pilih A. Jika anda sudah memohon dan simpan maklumat tapi belum submit, boleh pilih B.
5. Gambar ke-4 merupakan borang yang anda perlu isi. Tiada apa yang perlu digusarkan kerana common details sahaja. Macam family details tu penulis letakkan semua kaum kerabat penulis.
6. Di gambar ke 5, anda perlu pilih jenis visa dan tempoh yang dikehendaki. Menurut maklumat yang diberikan, visa hanya dikeluarkan untuk single entry dan two entries for 3-6 months. (mohon share kalau maklumat ni tak betul)
7. Anda hendaklah list mengikut turutan tempat yang anda akan lawati. Anda juga dikehendaki mengisi ruangan negara yang dilawati dalam tempoh setahun.
8. Selesai anda submit, sila print keluar borang dan terus tandatangan di ruangan bertanda merah.
9. Sebelum anda ke Visa Centre, pastikan anda telah sediakan perkara berikut ;
 Borang Visa yang siap tandatangan.
 Salinan Itinerary Flight.
 Salinan Pasport.
 Gambar background putih 2 keping.
 Passport sekurangnya valid 6 bulan
10. Urusan di visa center sangat mudah dan lancar. Petugas di kaunter akan check segala maklumat sebelum diberi nombor giliran. Anda akan diberi satu slip untuk urusan collection passport anda. Anda boleh wakilkan pihak lain untuk urusan ini kerana tiada proses biometrik seperti visa India. Mengikut pengalaman penulis, visa ini mengambil masa 7-8 hari untuk visa normal, kalau urgent boleh pilih express. Bayaran dibuat secara tunai di kaunter. Refer gambar terakhir untuk kadar bayaran.


Sumber: Fb Chey Chen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item