DISQUS SHORTNAME

Khamis, 21 Mac 2019

8 tips dan trick keselamatan diri elak scammer

Berkunjung ke negara luar walaupun negara tersebut adalah jiran negara anda, ianya bermakna anda perlu menempuh dan melihat perbezaaan budaya, makanan, sosial masyarakat dan keadaan ekonomi negara tersebut. perbezaan bahasa untuk berkomunikasi adalah halangan tersebut untuk anda berhubung dengan masyarakat setempat. Perbezaan ini juga kadang kala diambil kesempatan oleh warga tempatan untuk meningkatkan harga barangan ketika jual beli barangan atau semasa mendapatkan perkhidmatan teksi, tuk-tuk atau sebagainya. 

Scammer warga tempatan akan melakukan pelbagai cara untuk memeras ugut pelancong secara terang-terangan dengan kekasaran atau dengan cara halus umpamanya pukau. seharusnya pelancong perlu sedar dan tahu cara selamat untuk mengelakkan diri dari menjadi mangsa scammer. Baca tips dan trick berikut yang dapat digunakan untuk melepaskan diri apabila anda terperangkap dengan helah scammer. 

1) Guna handphone
Gunakan phone untuk mengalihkan percakapan anda dengan scammer secara langsung. Pura-pura sibuk menggunakan phone sama ada untuk text, atau wasap atau menggunakan aplikasi phone.

2) Berlakon pekak dan bisu
Jika sekiranya anda berada di kawasan bising sepert mall atau kawasan pasar malam yang bingit dengan penjual, manipulasi suasana kebisingan tersebut dengan pura-pura anda tidak mendengar perbualan tersebut.

3) Pura-pura tidak faham English
Jika anda merasakan sedang didekati oleh scammer, pastikan anda tidak mengucapkan sebarang perkataan english walaupun yes atau no. Scammer biasanya akan menggunakan bahasa English sebagai bahasa pengantaraan.



4) Elakkan eye contac
Jangan pandang ke mata scammer ketika bercakap. Eye contact memberikan petunjuk anda berminat dengan apa yang diperkatakan. Larikan pandangan anda dengan tidak memandang tepat ke muka scammer bagi mengelakkan anda menjadi mangsa pukau.

5) Buat muka sombong
Tunjukkan muka sombong anda dan body  language kurang mesra. Ini akan menyelamatkan anda kerana scammer sukar mendekati dengan sikap anda yang sombong. Walaupun anda kelihatan tidak comel atau bengis ini lebih baik daripada menjadi mangsa scammer yang akan merencatkan mood melancong.

6) Muka blurr
Buat muka blurr sekiranya anda diminta untuk membuat sesuatu oleh scammer. Muka blurr dan reaksi tidak faham dengan apa yang suruh akan mengagalkan usaha scammer daripada menggunakan taktik tersebut. Segera berlalu dan tinggalkan tempat tersebut.

7) Yakin
Berjalan seolah-olah anda sebenarnya bukan pertama kali datang ke situ. berjalan dengan penuh yakin seperti anda mengetahui selok belok kawasan sekitar. Sangat penting untuk membuat kajian dengan berpandukan google maps sebelum ke sesuatu tempat.

8) Berpakaian seperti local
Skill peniruan ini sangat penting terutama bagi wanita yang travel solo ke negara yang taboo dengan pakaian wanita. Di negara timur tengah, wanitanya berpakaian menyelubungi seluruh tubuh dan hanya mengenakan pakaian hitam sahaja. Budaya setempat tidak membenarkan wanita keluar rumah seorang diri melainkan dengan mahram (bagi muslim). berpakaian seperti wanita tempatan akan mengelakkan anda daripada menjadi mangsa pandangan serong atau diambil kesempatan oleh lelaki tempatan. Ianya juga menunjukkan anda seorang yang memahami budaya tempatan dan cuba mengadaptasi pakaian anda demi menghormati budaya berpakaian mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item