DISQUS SHORTNAME

Rabu, 15 April 2020

7 cara mengumpul pahala melalui melancong

Sekalipun melancong, anda tetap boleh mengumpul pahala melalui aktiviti pelancongan. Tidak susah mengumpul pahala jika anda tahu asasnya. Sekalipun duit habis untuk berbelanja ketika melancong tetapi hati gembira malah pahala tetap ada untuk kebaikan dunia dan akhirat.

1) Niatkan perjalanan untuk tujuan yang baik
Setiap sesuatu dimulakan dengan niat. Tanpa niat sesuatu perkara mudah terpesong daripada apa yang dirancang. Beruntung menjadi muslim. Hanya dengan niat, dapat pahala. Setiap kali merancang sesuatu perjalanan, niatkan musafir untuk perkara yang baik. Sekalipun perjalanan tersebut atas urusan kerja, perniagaan atau semata-mata melancong.

2) Jaga iktilat (batas pergaulan sesama jantina)
Melangkah keluar dari negara sendiri menuju ke destinasi pelancongan luar negara, pelbagai perkara perlu dihadapi. Apa pun keadaan dan situasi yang bakal dihadapi, usahakan untuk menjaga batas pergaulan sesama jantina atau berlainan jantina serta tatasusila sebagai muslim. Islam mengariskan pergaulan antara lelaki sama lelaki atau lelaki dengan perempuan tetap ada batas sempadan sekalipun anda berada di negara orang.

3) Pelihara aurat
Semasa melancong kita mungkin pernah berhadapan dengan perbezaan cuaca. Hidup dalam kebiasaan cuaca yang tidak sejuk dan tidak panas adalah satu nikmat bagi warga Malaysia. Namun di negara luar, cuacanya tidak sama dengan negara ini. Cuaca terlalu panas menguji iman wanita muslim. Menutup aurat dalam keadaan cuaca luar biasa panas amat mengugat iman. Manusia diberi pahala sesuai dengan kesukaran yang dihadapi. Semakin sukar untuk menutup aurat, semakin banyak pahala. Maka, tetapkan iman untuk terus menutup aurat jika berkunjung ke negara –negara luar pada musim panas.

4) Jangan tinggal solat
Ketika bermusafir sama ada untuk melancong, muslim diberikan kelonggaran untuk melaksanakan solat secara jamak, qasar atau jamak dan qasar. Inilah kemudahan yang diberikan oleh Islam bagi meringankan beban solat untuk solat 5 kali sehari. Rebur peluang ini sebaiknya untuk terus bersolat sekalipun secara jamak atau qasar ketika melancong. Ruksah solat ini bukti islam adalah agama yang memberi kemudahan dan kesenangan kepada umatnya dalam apa jua keadaan.

5) Hubungkan silaturahim dengan masyarakat setempat
Mengenali budaya masyarakat setempat akan memberikan perspektif baru kepada minda. Minda lebih terbuka menerima perbezaan individu malah perbezaan merentas budaya, negara, agama, bahasa dan sebagainya. Pengalaman sebegini membantu untuk hidup dalam masyarakat yang berbilang agama di Malaysia. Toleransi dalam kehidupan berbilang budaya adalah sebahagian ajaran Islam. 2 kabilah yang berbeza iaitu Aus dan Khazraj pernah mencapai perdamaian dan  hidup bertoleransi di zaman Nabi Muhammad sehingga dicemburui oleh pihak Yahudi.

6) Ziarah perkampungan muslim atau melayu
Islam  telah pun tersebar ke serata alam. Umat islam berada di mana-mana diatas bumi. Islam memandang muslim sesame muslim adalah bersaudara. Hubungkan tali persaudaraan muslim di negara yang dilawati. Begitu juga rumpun Melayu yang banyak terserak di negara- negara luar. Komuniti melayu telah menjadi minoriti di negara-negara seperti Australia, Thailand, Filipina, Myammar, dan sebagainya. Sabda nabi:
“Barangsiapa ingin diluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah dia menyambung tali silaturahim”. (Hadis Riwayat Anas)

7) Ziarah masjid
Dalam hadis nabi, disebutkan ada 3 masjid yang perlu di ziarah bagi orang muslim iaitu.
Tidak sepatutnya keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali) pergi ke tiga masjid berikut iaitu masjidil haram di mekah, masjid rasul (masjid an nabawi di madinah dan masjidil aqsa di palestin. (hadis riwayat bukhari).

Mana-mana muslim yang berkemampuan untuk menjejakkan kaki ke  negara sila berbuat demikian. Namun bagi yang belum berkesempatan, usahakan untuk menjejak kaki ke setiap masjid di mana-mana negara lawati. Nabi bersabda:
“Daripada Abu Qatadah Rasulullah bersabda “ apabila seseorang di antara kamu memasuki masjid, maka janganlah dia duduk sehingga dia mengerjakan 2 rakaat solat tahiyatul masjid”.
Semoga 2 rakaat solat tahiyatul masjid di negara-negara yang dilawati menjadi saksi bahawa anda adalah muslim beriman.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item