DISQUS SHORTNAME

Selasa, 21 April 2020

Larangan melancong dalam Islam ketika wabak Covid 19

Tahun 2020 tiada siapa menyangka dunia dikejutkan dengan penularan wabak covid 19. Virus yang merebak ke seluruh pelusuk dunia telah menyebabkan aktiviti masyarakat dunia terhenti dan tergendala. Manusia hidup terkurung akibat daripada virus yang mudah menjangkiti manusia lain tanpa sedar. Secara tidak langsung aktiviti melancong turut tergendala. Walau bagaimanapun larangan melancong ketika wabak telah lama diperintahkan oleh Allah kepada umat Islam.


Covid 19 telah mencetuskan pandemic kepada manusia sehingga mengistiharkan who untuk mengistiharkannya secara rasmi pada ??.  butang pandemic yang dikeluarkan oleh WHO merupakan petanda aras wabak ini tersebar tanpa kawalan dengan begitu cepat sekali ke seluruh dunia. Memburukkan lagi keadaan, ketiadaan vaksin untuk virus menjadikan pesakit covid 19 hanya bergantung pada ubat sedia ada dan menjadi percubaan bagi agensi kesihatan untuk menjadi makmal hidup kepada eksperimen vaksin untuk covid19.

Namun apa signifikan virus ini kepada sector pelancongan dan kaki pelancong?. Islam memerintahkan bukan sahaja individu malah negara untuk menjaga soal maqasid syariah. 5 maqasid utama ialah akal, agama, nyawa, harta dan keturunan.

1400 tahun dahulu, nabi Muhammad telah mensabdakan sebuah  hadis yang berbunyi:
“Jika kamu mendengar taun di sesuatu tempat, jangan kamu pergi kepadanya. Jika berlaku di sesuatu tempat sedangkan kamu berada di situ, jangan kamu keluar daripadanya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Pada zaman pemerintahan Saidina Umar, telah berlaku penularan wabak di kawasan pemerintahnya. Seorang sahabat nabi telah dijangkiti wabak tersebut. Lalu Saidina Umar bin Khattab bercadang untuk menziarahi tetapi membatalkan hasratnya setelah mendengar hadis yang dibacakan oleh  Saidina Abdul Rahman b Auf r.a berkaitan wabak.

Jika seorang nabi dan telah dijanjikan syurga begitu patuh akan terhadap apa yang disyariatkan oleh Allah, siapakah anda untuk tidak mematuhi arahan daripada hadis tersebut? Jika wasiat daripada nabi untuk keselamatan dan kesihatan diri sendiri serta kemaslahatan awam dipandang enteng, apakah kaki pelancong muslim pada hari ini terlalu berani merisikokan kesihatan diri untuk dijangkiti virus Covid 19.
Istilah lockdown atau kuarantin telah pun mula diperkatakan oleh nabi sejak dari dahulu lagi. Kuarantin adalah sebahagian daripada perintah Allah yakni ajaran islam sebagai langkah menangani penularan wabak.  Inilah wasiat terpenting yang perlu dibuat baik untuk individu, negeri atau negara bagi mengekang mana-mana wabak daripada terus tersebar.
Kaki pelancong patut mempertimbangkan hadis ini sebagai langkah mengelakkan menjadi “ transmitter”  penularan wabak  kepada orang lain.Sebagai langkah keselamatan dan kesihatan diri semestinya pertimbangan wajar perlu diambil untuk menjauhkan diri daripada tempat atau negara yang terkena wabak.

Covid 19 telah tersebar dengan cepat dan meluas melalui warga China yang diberitakan telah keluar secara beramai-ramai untuk bercuti. Akibatnya lapangan terbang menjadi pusat penyebaran virus. Mereka mungkin menjadi mangsa covid 19 tanpa mengalami apa-apa simpton. Sedar atau tidak sedar, lapangan terbang adalah tempat yang wajib dijauhi buat masa sekarang sehingga keadaan benar-benar pulih. Inilah langkah terbaik yang perlu diambil bagi mengelakkan penularan kembali virus ini.

Sebagai kaki pelancong dengan mengambil kira segala situasi dan mematuhi arahan daripada pihak kesihatan serta kerajaan, tindakan untuk menangguhkan melancong ke luar negara adalah tindakan bertanggungjawab. Tidak hilang negara yang ingin dilawati, tetapi jika hilang nyawa ia pergi tanpa dapat kembali. Wang boleh dicari tetapi nyawa hanya satu. Gunakan pertimbangan yang wajar dan akal yang waras untuk menilai sesuatu keputusan sama ada untuk teruskan melancong atau menangguhkan perjalanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item