DISQUS SHORTNAME

Rabu, 22 April 2020

Pelancongan muslim adalah ibadah

Budaya travel atau melancong bukan semata-mata untuk berseronok atau melepaskan tekanan semata-mata. Dengan kemudahan teknologi dan sistem pengangkutan udara, laut atau darat, melakukan perjalanan merentas negara bukan lagi satu masalah besar. Hari ini, manusia melakukan perjalanan merentas ribuan kilometer hanya dengan satu ke dua hari perjalanan sahaja.
Sebagai seorang muslim, seharusnya aktiviti melancong atau mengembara bukan sia-sia. Seorang muslim yang suka mengembara perlu merebut setiap kembara sebagai satu perjalanan untuk mengumpul pahala. Menukar aktiviti kembara kepada satu perjalanan mencari redha Allah adalah satu pelaburan wang, masa, tenaga yang amat bermakna. Justeru, aktiviti melancong perlu dilihat dari perspektif yang lebih besar dan  luas iaitu sebagai satu ibadah.
Saranan untuk travel atau mengembara ada disebut di dalam al Quran melalui Surah Muhammad Ayat 10
"Maka tidakkah mereka telah mengembara di muka bumi, serta mereka memerhatikan bagaimana akibat orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka? Allah telah menghancurkan orang-orang itu dan orang-orang kafir (yang menurut jejak mereka) akan beroleh akibat-akibat buruk yang seperti itu".

Nabi Muhammad turut ditugaskan untuk mengembara oleh Allah. Tetapi kembara nabi bukanlah seperti manusia biasa. Kedudukannya sebagai nabi dan rasul telah meletakkan baginda di tempat teristimewa sehingga Allah taala memperjalankan nabi pada malam israk mikraj ke sidratul muntaha. Perjalanan nabi ke sana dengan menaiki buraq disemadikan dalam quran melalui ayat ???. Daripada kembara nabi ini, umat Islam diberi pengajaran tentang bagaimana  nabi melihat neraka sebagai pusat derita dan syurga sebagai tempat yang penuh kenikmatan. Perjalanan nabi ini menjadi pengajaran terbesar untuk umat Islam supaya menjauhkan perkara dosa dan membanyakkan amalan untuk mendapat syurga. Kembara yang singkat, tetapi memberi erti pengajaran yang amat bermakna bagi umat Islam yang mahu berfikir.

Anjuran melakukan kembara bukan la semata-mata untuk menjamu mata dengan pemandangan menarik. Tetapi ianya perlu dilakukan sebagai satu perjalanan kerohanian melihat alam sebagai salah satu kebesaran ciptaan Allah. Perjalanan dari satu negara ke negara lain  hanyalah satu perjalanan kosong tanpa pengisian rohani.

Seorang muslim perlu menjadikan aktiviti mengembara sebagai  satu platform ibadah. Niat yang betul menjadikan pengembaraan adalah medan terbaik untuk mengumpul pahala. Seharusnya perbuatan seorang muslim tidak sia-sia walau sesaaat apatah lagi aktiviti mengembara memerlukan modal wang, masa dan tenaga yang banyak. Jika hanya mengharapkan habuan duniawi iaitu keseronakan semata-mata adalah tersangat rugi.
Dengan pelaksaaan aktiviti melancong yang betul berlandaskan syariat , pelancongan dan pengembaraan adalah sejadah bagi seorang muslim. Teruskan melancong sambil mengumpul pahala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item