DISQUS SHORTNAME

Khamis, 7 September 2017

Trip ke Singapore: bas ke Singapore dari Terminal Bersepadu Salak Selatan (TBS), Kuala Lumpur

1) Bas ke Singapore dari TBS ke Terminal bas Larkin, Johor

Perjalanan ke Singapore dimulakan dari Terminal Bersepadu Salak Selatan (TBS) iaitu terminal bas utama di Kuala Lumpur bagi perjalanan ke selatan tanah air, utara mahupun Pantai Timur. Untuk ke Singapore menggunakan bas boleh membeli tiket terus ke Singapore dengan harga dalam rm 45- rm 55 bergantung kepada syarikat bas. Tetapi bagi yang memilih untuk masuk sendiri Singapore, perlu berhenti di Larkin sebelum mengambil bas harian ke CIQ Johor. Bas ke larkin bergerak setiap jam dengan ticket berharga lebih kurang RM 35. Anda juga boleh membeli tiket terus ke Singapore tanpa perlu turun di Larkin. Tiket boleh dibeli dikaunter secara walk in atau dibeli secara online di Bus Online Ticket.  Pembelian tiket secara online dapat mengelakkan ticket kehabisan terutamanya cuti perayaan atau cuti umum. Perjalanan ke Larkin mengambil masa lebih kurang 5 jam bergantung traffic. 


2) Dari Terminal bas Larkin ke CIQ Johor

Setelah sampai di Hentian Bas Larkin, amik bas harian sama ada 950 ke Woodland, 170 ke Queens Street untuk menuju ke CIQ. Simpan tiket bas ini untuk ditunjukkan semasa naik d checkpoint Johor untuk ke checkpoint Singapore bermakna tidak perlu membeli tiket lagi dan hanya perlu guna tiket yang sama. Disini, tiada pemeriksaan bag dibuat jika mengambil tiket terus ke Singapore, penumpang tidak perlu mengeluarkan barang atau bagasi dari bas untuk pemeriksaan. Hanya perlu turun dari bas bergerak ke imigresen Malaysia dan bersedia untuk cop passport sahaja. Untuk membeli tiket terus ke Singapore klik sini
                     

Selesai urusan cop passport keluar Malaysia, turun ke bawah di bahagian stesen bas iaitu di bahagian hujung, jalan terus selepas kedai runcit dan cari balik bas yang dinaiki tadi untuk menuju ke CIQ Woodland, Singapore. Hanya perlu tunjukkan tiket tadi. Jika tiket direct, hanya naik semula bas yang sama yang akan menunggu di parking bas.

3) CIQ Johor ke CIQ Woodlands, Singapore

Sebaiknya mintak pada driver bas (jika menaiki bas direcr ke Singapore, jika tidak isi di kaunter) yang biasanya akan menyediakan kad putih iaitu kad visa on arrival yang perlu diisi untuk diserahkan kepada kastam Singapore. Untuk tidak membuang masa, tulis dan isi siap2 kad tersebut. Ini kerana, jika di waktu puncak, akan berlaku kesesakan yang sangat teruk di imigresen Singapore

Sebaik sampai di CIQ Woodlands, semua bagasi dan barang-barang perlu diangkut untuk tujuan pemeriksaan Kastam. Disini, tidak dibenarkan untuk mengambil gambar dalam kawasan imigresen Singapore. Selesai urusan cop passport bahagian Singapore hanya perlu turun  ke bawah dan tunggu bas di bawah bangunan imigresen. Naik bas yang dinaiki tadi untuk ke destinasi yang dituju sama ada Woodlands Interchange, Queens Street atau Bugis Street.

Bagi yang tidak biasa dan pertama kali ke Singapore adalah lebih mudah untuk menaiki MRT yang mana untuk kesini ialah dengan mengambil bas 950 ke Woodlands Interchange dan MRT terletak di bahagian atas stesen bas tersebut dan dikenali sebagai MRT Kranji. Tetapi untuk tidak memeningkan kepala bagi yang pertama kali ke Singapore anda paling baik anda membeli terus tiket ke Singapore. Klik sini untuk membeli tiket secara online.

Untuk mengetahui lokasi penginapan backpacker di Singapore baca disini. Ketahui undang-undang di Singapore elak disaman klik sini.
Baca tentang perjalanan ke Batam dari Singapore di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item