DISQUS SHORTNAME

Rabu, 3 Januari 2018

Trip Indochina merentas 5 buah negara Asia overland Malaysia-Thailand-Kemboja-Vietnam-China-Hong Kong

Trip Indochina merentas 5 buah negara bermula dari Malaysia melalui Thailand, Kemboja, Vietnam, China dan berakhir di Hong Kong secara overland. Perjalanan bermula dari Sungai Kolok iaitu sempadan Rantau Panjang dalam negeri Kelantan manakal Sungai Kolok ialah sempadan Thailand. Sungai Kolok dipilih sebagai permulaan trip ke Indochina memandangkan ianya lebih dekat untuk memasuki Thailand juga disebabkan perjalanan ke Hatyai dipilih menggunakan keretapi. Bagi yang memilih perkhidmatan minivan ke Hatyai  boleh melalui sempadan Pengkalan Kubur, Tumpat dan Takbai di sebelah Thailand. Perjalanan Kota Bharu ke Tumpat lebih singkat berbanding ke Rantau Panjang dan boleh menggunakan bas yang tentunya lebih murah berbanding teksi. Hanya perlu mengambil bas di Hentian Bas Kota Bharu berhadapan pasaraya Parkson yang juga dekat dengan Pasar Siti Khadijah.

Trip ini menggunakan perhidmatan pengangkutan awam yang lebih murah untuk merentasi ke satu-satu tempat sama ada bas atau keretapi kerana ianya merupakan trip backpackers.Trip dari Sungai Kolok- Hatyai-Bangkok menggunakkan keretapi manakala selebihnya perjalanan ke Kemboja dan Vietnam sehingga ke Naming di China mengunnakan bas. Manakala dari Naming, China ke Hong Kong menggunakan keretapi dan juga MRT.

Bagi yang ingin memasuki Negara China perlu diingat untuk memohon visa. Adalah lebih mudah untuk mendapatkan visa dari Malaysia sebelum bertolak memulakan perjalanan. Namun, terpaksa merangka perjalanan betul-betul supaya Negara China dimasuki dalam tempoh visa iaitu pada atau selepas tarikh visa dicatatkan dan perlu keluar dalam masa 30 hari selepas memasuki Negara China.
Untuk merentas sempadan China- Hong Kong ianya tersangat mudah, cepat dan urusan imigresen selesai tidak sampai setengah jam jika memasukinya melalui Shenzen. Rakyat Malaysia tidak memerlukan visa untuk memasuki negara Hong Kong.

Catatan perjalanan ke-2 klik sini . Perkongsian trip Singapore-Batam baca disini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item