DISQUS SHORTNAME

Sabtu, 6 Januari 2018

Trip Indochina merentas negara Thailand: perjalanan dari Kota Bharu ke Rantau Panjang

Perjalanan dari Kota Bharu ke Rantau Panjang &Sungai Kolok ke Hatyai, Thailand

 Bagi yang ingin membuat trip Indochina dari Malaysia secara overland, Hatyai  merupakan pit stop utama yang perlu disinggah sebelum meneruskan perjalanan. Hatyai lebih dekat dengan penduduk utara Malaysia iaitu Kedah dan Perlis. Sempadan Thailand Malaysia di Kedah adalah Bukit Kayu Hitam manakala Perlis adalah Padang Besar. Bagi yang datang daripada selatan tanah air, tentukan sempadan yang ingin dimasuki samaada melalui Bukit Kayu Hitam atau Padang Besar.

Sementara bagi penduduk Pantai Timur, adalah lebih dekat memasuki Thailand melalui sempadan Sungai Kolok atau Takbai. Sungai Kolok dekat dengan Rantau Panjang manakala Takbai terletak di sempadan jajahan Tumpat iaitu Pengkalan Kubur. Jika melalui Takbai hanya ada satu pilihan sahaja untuk ke Hatyai iaitu menggunakan minivan. Manakala dari Sungai Kolok, boleh ke Hatyai menggunakan keretapi. Tambang keretapi adalah lebih murah berbanding minivan.


Menurut penduduk tempatan, hanya terdapat 2 perjalanan sahaja keretapi ke Hatyai iaitu pada pukul 7 dan 10 pagi (waktu Thailand). Perlu diingat, apabila memasuki Sungai Kolok, automatic waktunya adalah awal sejam berbanding Malaysia. Bermakna, waktu 10 pagi di Thailand adalah 9 pagi di Malaysia. Untuk ke Imigresen Rantau Panjang, hanya perlu mengambil bas dari Stesen Bas Kota Bharu (berhadapan dengan Parkson, The Store, Muda Osman) dengan bayaran Rm 5.10 dengan tempoh masa sejam atau sejam lebih bergantung kepada traffic. Sebaiknya amik bas seawal pukul 6.45 pagi dari Kota Bharu ke Rantau Panjang supaya tidak terlepas keretapi Sungai Kolok.
                                    


Baca catatan sebelumnya di disini. Catatan seterusnya sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item