DISQUS SHORTNAME

Khamis, 22 Mac 2018

Trip Indochina di Kemboja: Jalan-jalan cari Masjid An-Nekmah di Siem Riep

Berdekatan area Old Market dengan hanya berjalan kaki anda boleh sampai ke Masjid An Nekmah. Masjid ini adalah masjid utama di Siem Riep dan digunakan oleh penduduk muslim disini untuk menunaikan solat 5 waktu, termasuk solat Jumaat dan hari raya.

Dengan bangunan 2 tingkat masjid ini agak besar untuk menampung keperluan orang muslim menunaikan solat. Di dalam ruang sekitar masjid ini terletak rumah imam dan belakang masjid ini adanya sekolah agama.

Kawasan sekitar Masjid An Nekmah merupakan kawasan penempatan orang muslim di Kemboja sejak lama dahulu. Tetapi perkampungan ini semakin mengecil apabila ramai yang melarikan diri semasa zaman kekejaman Pol Pot. Muslim yang ada disini sekarang sama ada yang bertahan tetap tinggal disini atau kembali semula ke sini. Ramai yang terpaksa melarikan dari kampong mencari perlindungan ke tempat lain sama ada ke Battambong atau Kg Champ.

Ruang sembahyang untuk perempuan terletak di tingkat atas. Tetapi keadaan agak seram dan semacam tidak begitu digunakan.  Bagi perempuan yang ingin solat di masjid ini boleh tumpang solat di bahagian belakang kawasan solat lelaki. Walaupun di depan dan kawasan sekitar masjid ini adalah keluarga muslim, tetapi tidak ramai terutamanya wanita yang mengambil kesempatan untuk bersembahyang Jemaah di masjid ini. Dapat dilihat terdapat telekung-telekung baru yang belum dibuka berkeadaan elok dalam plastik banyak terdapat di rak kain sembahyang. Jika pada waktu solat maghrib dan Isyak agak menyeramkan untuk solat seorang diri dalam masjid ini. Print gambar melancong anda dan abadikan dalam photobook dengan harga murah dan diskaun klik sini.

Info makanan halal di Siem Riep, klik sini. Baca sini panduan penting melancong di Kemboja. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item