DISQUS SHORTNAME

Rabu, 28 Mac 2018

Trip Indochina di Thailand: Panduan lokasi makanan halal di Bangkok

Bandar raya Bangkok antara bandar di Thailand yang mudah untuk mendapatkan makanan halal walaupun majoriti masyarakatnya beragama Budha namun masyarakat Islam tetap ada di Negara Gajah Putih. Lokasi makanan halal banyak terdapat di kawasan komuniti Muslim Thai. Di Bangkok jika berkungjung ke sini, tidak sesukar untuk mencari makanan halal seperti di Vietnam. Disini masih dikira agak senang untuk mencuba makanan Thailand versi halal bagi pelancong Muslim. 



1) 7 eleven

Jika sukar untuk mencari kedai makanan halal disekitarnya, cuba  ke 7 eleven kerana kedai serbaneka 24 jam ini ada menjual makanan halal seperti biskut, maggi yang mendapat kelulusan logo halal dari pihak agama Islam Thailand.

2) Chatuchak weekend market
Terdapat satu kedai makan halal yang menjual nasi ayam Thailand dan pelbagai jenis masakan yang lain. Nasi ayam disini tersangat lain dengan nasi ayam di Malaysia kerana disini sos nasi ayam dihidangkan dengan cili hijau dan juga merah. Tetapi portion hidangan agak sikit dan tidak puas makan ditambah nasi ayamnya  sangat sedap. Terdapat juga kedai makan halal yang menjual pelbagai makanan yang lain.

3) Stesen keretapi Hua Lamphong
Keluar dari stesen Hua Lamphong akan nampak bangunan KFC dan 7e. Ikut lorong sebelah 7e sampai ke hujung belok kiri.

4)  Khoasan Road
Tidak jauh dari Khoasan Road terdapat masjid Cakrapong yang mana disekitar masjid ini terdapat kedai yang menjual makanan halal. Untuk ke masjid ini, anda hanya perlu mencari lorong kecik berhadapan dengan pasaraya tidak jauh dari balai polis Khoasan Road.

5) Area Ramkamhaeng Station (ARL)
Terdapat sederet kedai makanan halal yang murah dan sedap dalam lingkungan 1 km dari stesen tersebut. Untuk kesini, lebih baik amik teksi dengan tambang 40 bath (teksi bermeter) lebih murah berbanding Grab.

6)  BTS Ratchatdewi
Stesen ini merupakan stesen terdekat untuk ke masjid aman di mana di sekitar masjid ini terdapat kedai makan halal.

7)  Pratunam Market
Jika anda berada di sekitar kawasan membeli belah ini, terdapat restoran halal iaitu Samat Muslim Restaurant  atau Shadi Home Restoran berdekatan dengan ARL Ratchapraprop.

8) MBK Mall
Dalam mall ini ada terdapat food court halal juga mempunyai kemudahan surau. 

Baca sini tempat-tempat menarik di Bangkok. Info tempat solat di Bangkok klik sini. Tempah photobook murah di Photobook Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item