DISQUS SHORTNAME

Selasa, 15 Mei 2018

Trip ke Indochina di Vietnam: 8 Tempat menarik yang mesti dilawati di Hanoi

Bercuti di Hanoi sangat best bagi anda yang ingin merasai percutian di bandar dan dalam masa yang sama berjimba-jimba dengan alam. Kawasan utara Hanoi mempunyai alam semulajadi yang memukau mata bagi yang meminati nature. Ini adalah tempat yang seharusnya dilawati jika bercuti di Hanoi.

1) Hoan Kiem Lake 
Tempat untuk bersiar-siar atau lepak di Vietnam sambil berjalan-jalan mengelilingi tasik. Hanya terletak berhampiran Old Quarter. Jambatan merah adalah simbol utama kawasan tasik ini yang menghubungkan dengan kuil Ngoc Son.  Hujung minggu di sekitar tasik ini sangat meriah dengan aktivit masyarakat tempatan memeriahkan kawasan ini.

2) Dong Xuan Market
Tempat shopping kain paling best di Hanoi. Dibuka dari 8 pagi hingga ke lewat malam tetapi biasanya sebelah petang sudah ada yang bersiap-siap menutup kedai. Kain disini dijual secara bundle.

3) Masjid di Hanoi
Majid An Noor berada di area Old Quarter,  terletak di jalan Hang Luoc. Berdekatan dengan night market dan Dong Xuan Market. Disini seharusnya dilawati bagi pelancong Muslim untuk mendapatkan makanan halal Vietnam berhampiran masjid. Untuk mencari makanan halal di Hanoi, bersebelahan masjid An-Noor ada satu kedai kecil yang menjual makanan halal. Harga berpatutan dengan portion yang besar untuk satu hidangan. Di area Old Quarter ada juga terdapat restoran makanan India muslim yang menyediakan menu halal untuk pengunjung muslim.



3) Women Museum
Muzium yang menempatkan cerita dan pelbagai kejayaan wanita Vietnam dalam menempuh liku-liku kehidupan semasa zaman perang Perancis dan Vietnam. Muzium ini besar dengan hampir 3 tingkat yang turut memaparkan pakaian wanita Vietnam dan alatan yang digunakan ketika bersalin, berpantang dan cara perkahwinan orang Vietnam. Ada video dan tayangan gambar serta pameran alatan. Untuk masuk ke sini perlukan tiket.


4) Ho Lo Prison
Penjara yang digunakan  oleh penjajah Perancis di Vietnam untuk menahan tahanan politik.  Pada zaman perang Vietnam, Vietnam Utara menggunakan penjara ini untuk menempatkan tawanan perang Amerika. Penjara ini kemudiannya ditukarkan menjadi sebagai muzium. Bayaran tiket adalag VND 30000.

5) Temple of Literature
Dikenali juga sebagai Temple of Confucius. Merupakan university pertama Vietnam dibina pada tahun 1070. Kawasan persekitaran tidak la begitu menarik melainkan kerana ianya merupakan binaan lama yang berusia beratus tahun dan sejarah kewujudannya. Tiket adalah VND 30000.

6) Tour ke Sapa

7) Tour ke Nam Choc

8) Halong Bay


Info sebelumnya baca sini. Overland ke Naning, China baca seterusnya di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item