DISQUS SHORTNAME

Selasa, 10 Mac 2020

5 tips penting keselamatan ketika berjalan-jalan sewaktu melancong


Berjalan-jalan di negara orang dengan poket penuh wang adalah terapi stress terbaik. Namun jika berada di luar negara sikap alpa bakal mengundang padah. Keselamatan sangat perlu untuk diambil berat. Malah soal kesihatan juga tidak boleh dipandang enteng. keselamatan dan kesihatan ketika melancong adalah aspek penting yang wajar menjadi keutamaan pelancong dalam membuat keputusan meneruskan itinerary mengikut yang dirancang.

Panduan penting berjalan-jalan ketika melancong. Baca dibawah:



a) Elakkan berjalan di tempat sunyi dan pada waktu malam

Jika berada di negara orang, tahap berhati-hati perlu diletakkan pada kadar tertinggi. Jangan sekali-kali mengambil risiko berjalan seorang diri pada waktu malam. Jika perlu melawat tempat menarik, gunakan perkhidmatan pakej tour lebih baik daripada anda terpaksa meredah malam untuk mencari lokasi tertentu. Jangan juga terlalu berani berjalan seorang diri di tempat-tempat sunyi dan di lorong-lorong kecil. Elakkan melalui  lorong kecil walaupun sebagai jalan pintas. Lebih baik berjalan dalam kumpulan atau jika melancong secara solo, sentiasa berjalan dalam kawasan ramai orang. Pastikan beg anda dan barang peribadi seperti telefon di perhati betul-betul bagi mengelakkan anda menjadi mangsa penyeluk saku.  Gunakan beg galas yang mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi.

b) Jangan dedahkan dompet/duit

Berurusniaga dengan pembeli tidak dapat dielakkan. Malah ianya aktiviti utama untuk meneruskan kelangsungan hidup dilakukan oleh semua manusia sama ada ketika berada di negara sendiri atau luar negara. Aktiviti membeli juga menjadi matlamat utama sesetengah pelancong yang hadir untuk membeli belah memenuhi keperluan sendiri atau mungkin menjalankan urusan perniagaan. Apa pun tujuan anda, jangan dedah kan dompet anda apabila membayar. Keluarkan sahaja dari dalam beg. Rancang kewangan anda dengan meletakkan sejumlah wang yang dibudgetkan sahaja di dalam beg.

c) Bawa pen dan kertas

Sentiasa pastikan anda membawa pen dan kertas kemana-mana sahaja anda pergi. Ianya nampak simple dan tidak penting tetapi akan ada satu ketika anda benar-benar perlukan pen dan juga kertas untuk berkomunikasi dengan penduduk tempatan. Jangan berharap pada teknologi semata-mata google translate atau aplikasi translator. Persediaan untuk menangani perkara luar jangka sangat perlu apabila berada di tempat orang.

d) Travel alarm

Alat ini sangat penting terutamanya bagi pengembara solo wanita. Ini adalah salah satu cara untuk mempertahankan diri dengan memberitahu orang ramai anda memerlukan pertolongan.

e) Bawa benang atau apa sahaja pengikat (kancing baju/)

Barang ini ringan dan tidak memakan ruang yang banyak dalam beg travel anda. Bawa bersama kerana anda mungkin memerlukannya disaat terdesak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item