DISQUS SHORTNAME

Selasa, 15 Oktober 2019

10 Tips masak sendiri tom yam kaw seperti kedai Siam

Korang kalau dah pergi Hatyai tuh, makan tom yam semestinya menjadi kewajipan bagi pencinta makanan. Tom yam yang disediakan asli dari air tangan warga Siam sendiri tentunya lebih kaw2 berbeza dengan air tangan restoran di Malaysia. Tapi perlu diingat makanan di restoran atau kedai tentunya kos mahal berbanding jika masak sendiri di rumah. dengan kos yang sama, satu sesi rumah boleh melantak tom yam asli dan kaw seperti kedai tom yam kat Thailand. 

Dah alang-alang korang pergi Hatyai tuh, ole-ole berupa pes tom yam adalah kewajipan yang perlu korang beli untuk bawa balik ke Malaysia. Bagi yang tak tahu pes tom yam macam mana nak beli korang rujuk gambar dibawah. Beli pes tom yam macam dalam gambar tuh je kalau korang nak buat tom yam sendiri kat rumah macam makan tom yam kat kedai. Korang jangan salah beli botol lain plak. Sebab pes tom yam ini banyak jenis okeh. Kalau x perhati betul-betul korang boleh tertukar beli pes chili bukan pes tom yam. Soo, please take note okeh!

Pes tom yam terbaik ialah yang guna tulisan thai. pes ini rasanya memang sangat kaw tanpa perlu nak masuk lagi bahan-bahan sampingan cam lengkuas, serai semua tuh. Kalau letak pes ini sikit je pun dah terasa asli tom yam. 



Jadi untuk posting kali ini, aku sharekan dengan korang tips masak tom kaw tanpa perlu korang ke kedai lagi. Masak sendiri di rumah lebih jimat dan bersih dan korang boleh melantak sepuas-puasnya ikut anak tekak. Baca tips masak tom yam kaw dibawah:

1) Tumis bawang puting dengan sedikit minyak sahaja (minyak cukup untuk tumis bawang putih sahaja jangan letak banyak2).

2) Rebus ayam dengan pes tom yam

3) Guna nisbah pes dan air, 1 sudu besar pes tom yam untuk 500ml air (untuk rasa kaw2 tom yam). Untuk rasa light2 tambah air.

4) Jangan masukkan carrot. Carrot akan potong habis rasa tom yam.




5) Guna sayuran kubis, jagung muda, tomato, bawang holland sahaja.

6) Wajib masukkan daun ketumbar ataupun daun pak chi dalam tom yam

7) Lengkuas, serai, daun limau purut masukkan last sekali untuk rasa tom yam yang kuat.

8) Blend tomato, bawang merah dan juga lada merah besar untuk pekatkan kuah tom yam dan bagi rasa pedas.

9) Masukkan seafood seperti udang atau sotong ketika hampir masak untuk mengelakkan overcooked.

10) Wajib masukkan air limau nipis atau boleh ganti dengan air asam jawa. Tom yam wajib ada rasa masam2 pedas.

Untuk ladies yang akan travel, pastikan korang simpan duit di tempat yang selamat. Percutian korang akan berakhir dengan sadis jika terkena pickpocket. Untuk keselamatan duit korang ketika travel, simpan duit di banyak tempat. Gunakan ANTI THEFT INNER untuk keselamatan duit dari pickpocket. Duit selamat, travel pun happy. Untuk detail klik sini.



Baca artikel sebelum, klik sini. Artikel seterusnya klik sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item