DISQUS SHORTNAME

Rabu, 11 Mac 2020

Jalan-jalan cari masjid di Hatyai

Jalan-jalan cari masjid di Hatyai akan melawat ke beberapa masjid utama dan berdekatan dengan bandar Hatyai.


1) Masjid Pakistan
Didirikan oleh warga Pakistan yang menetap lama di Hatyai. Ianya terletak betul-betul dihadapan jalan besar dimana pada waktu petang dan keatas merupakan kawasan pemborong pelbagai sayur-sayuran. Landmark masjid ini adalah berdekatan dengan bank comercial Thailand. Kawasan untuk solat perempuan berada di sebelah masjid utama. tidak terlalu besar namun sekadar cukup untuk bersolat bagi perempuan. Keutamaan ruang solat di masjid ini adalah pada kaum lelaki justeru hanya ruangan kecil sahaja untuk perempuan solat.

2) Masjid Majjamoh
Terletak berdekatan dengan Hospital Besar Hatyai dan kawasan sekitarnya merupakan perkampungan asal masyarakat melayu Hatyai. masjid ini pada sebelah pagi dan petang merupakan sekolah agama bagi kanak-kanak prasekolah di sini. di sini adalah masjid utama untuk solat jumaat bagi warga muslim Hatyai. mempunyai 2 tingkat dimana ruang atas merupakan ruang solat perempuan disamping ruang yang sama juga adalah sekolah agama bagi kanak-kanak.

3) Masjid Besar Songkhla
Merupakan masjid yang menjadi tumpuan utama bagi pelancong Malaysia disebabkan keunikan binaan masjidnya seperti Taj Mahal. Bagi pasangan warga Malaysia yang berkahwin di Thailand disinilah perkahwinan luar negara akan dijalankan. mempunyai 3 tingkat dimana ruang atas merupakan ruangan utama untuk solat perempuan dan lelaki. Besar, cantik, dan binaan yang sangat moden di celah-celah masyarakat kampung.Tingkat 2 masjid menempatkan ruangan dewan, pejabat, tandas dan sebagainya. 

Masjid ini terletak tidak jauh dari Khlong Hae Floating Market. Untuk kesini anda boleh plan sekali jalan dengan Khloe Hae Floating Market. Jika menggunakan tuk tuk, anda perlu berhenti di jalan utama dan berjalan lebih kurang 500 meter untuk ke masjid ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item