DISQUS SHORTNAME

Rabu, 13 September 2017

Trip ke Singapore: 4 makanan khas Singapore yang wajib dicuba

Jalan-jalan cari makan di Singapore
Pergi ke mana-mana negara adalah tidak sah jika tidak mencuba masakan dari negara tersebut. Setiap negara mempunya signature dish tersendiri. Jika berkungjung ke Singapore antara makanan yang wajib dicuba ialah:

4 makanan khas atau authentic Singapore yang wajib dicuba.

1) Satay Singapore
Apa yang menarik satay disini mempunyai pelbagai jenis satay seperti satay hati, babat (kulit lembu). Bagi yang gemar mencuba masakan berbeza dari Malaysia, satay hati dan babat sesuatu yang perlu dicuba.

2)  Mee siam
Hidangan bersama bihun yang digoreng bersama kuah yang berwarna merah ditabur dengan hiasan seperti telur, daun sup, bawang goreng dan limau sungguh menggiurkan.
Hidangan yang tidak terlalu berat dan dianggap sebagai menu pembuka selera di saat tidak berselera dengan nasi.
Harga yang murah sekitar 2.5 ke 3.5 Sgd untuk semangkuk mee siam di gerai.




3) Sup tulang merah
Sup istimewa dari Negara singa ini mengamit selera untuk dicuba bagi merasai keistimewaannya. Dengan warna supnya merah menyala ianya sesuatu yang cukup asing dengan kebiasaan sup di mana-mana iaitu berwarna putih jernih tanpa colour.



4) Murtabak zam-zam
Muratabak yang sangat terkenal di kalangan pelancong Malaysia. Murtabak Singapore dimakan bersama dengan kuah kari dimana ianya sangat berbeza bagi tekak orang Kelantan. Hanya di Kelantan murtabak dimakan dengan kuah cuka. Bagi yang tidak biasa dengan kuah kari akan merasakan sedikit muak. Dengan harga murtabak ini lebih kurang 10 Sgd sangat mahal jika ditukarkan ke ringgit Malaysia tetapi ianya sesuatu yang sangat berbaloi untuk dicuba dan berpadanan dengan harga jika dikongsi 2-3 orang.
                                          

Masjid Sultan adalah masjid yang menjadi tumpuan pelancong disini dan seharusnya dilawati. Untuk mengetahui selanjutnya klik sini. Perkongsian tempat shopping best di Singapore disini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item