DISQUS SHORTNAME

Jumaat, 17 November 2017

Trip ke Batam melalui Singapore:Jalan-jalan cari masjid di Batam

Keistimewaan Masjid Raya, Batam yang tidak ada pada masjid di Malaysia

Masjid merupakan tempat pengabdian khusus bagi orang Islam untuk menunaikan solat 5 waktu. Sejarah pembinaan masjid pada zaman Nabi menunjukkan fungsi masjid lebih dari sekadar masjid seperti yang diamalkan pada masa kini tetapi ianya turut merangkumi fungsi penyatuan social dan budaya masyarakat setempat, pengembangan ekonomi serta pejabat pemerintahan kerajaan memerintah.

Setelah sekian lama, dengan kewujudan dan pembinaan pusat-pentadbiran kerajaan maka fungsi masjid kian lama kian terhakis yang hari ini ianya hanya menjalankan fungsi-fungsi berkaitan keagaamaan semata-mata.




Di Batam, Masjid Raya Batam merupakan masjid utama di daerah ini dengan keluasan masjid yang besar, menempatkan ruang solat di bahagian atas dengan hiasan  lampu gantung besar di bahagian tengah masjid menjadikan masjid ini kelihatan mewah. 

Bahagian masjid ini mempunyai tandas, kedai runcit, ruang pejabat masjid, bilik pengawal, perpustakaan, bilik mesyuarat,bilik kegiatan aktivitis remaja, ruang pengajian serta banyak bilik-bilik yang lain. sepanjang bermusafir ke negara-negara, masjid disini satu-satunya masjid yang membenarkan  para musafir untuk tidur di dalamnya. Kemudahan bilik yang banyak dimanfaatkan sepenuhnya secara berkesan. Tidak pernah diketemukan masjid yang mempunyai perpustakaan siap dengan wifi percuma. Walaupun ruang perpustakaan tersebut tidak  sebesar mana tetapi usaha pihak pengurusan masjid untuk memakmurkan masjid ini dengan kemudahan bermanfaat pada jemaah wajar diambil contoh oleh pengurusan masjid di Malaysia. Buat photobook murah dengan harga diskaun di sini.

Baca tentang jejak sejarah Kelantan di Batam di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item