DISQUS SHORTNAME

Rabu, 4 April 2018

Trip Indochina di Kemboja: Perjalanan ke Phnom penh dari Battambang menggunakan sleeper bus

Perjalanan ke Phnom Penh memakan masa lebih  8 jam. Bagi menjimatkan kos penginapan adalah disarankan untuk mengambil bas pada waktu malam tetapi tambang untuk perjalanan malam sedikit mahal berbanding siang. Tiket bas perlu di beli di premis pejabat syarikat pengangkutan atau membelinya dari syarikat tour.

Di bandar Battambang tidak ada stesen bas. Untuk menaiki bas perlu menunggu di premis yang ditetapkan oleh syarikat bas iaitu kedai corner lot di tepi jalan yang diletakkan kerusi untuk menunggu bas. Bas akan mengambil penumpang di hadapan kedai/ pejabat operasi bas tersebut.

Di Kemboja perjalanan malam akan menggunakan bas malam yang sangat berlainan dengan bas biasa di Malaysia atau mana-mana negara. Jika anda bercadang untuk menjelajah Kemboja disarankan untuk menaiki sleeper bas untuk pengalaman sekali seumur hidup.

Ibu kota Kemboja ini sangat sibuk dengan urusan warga kotanya yang keluar mencari rezeki. Walaupun begitu masih ramai warganya yang mencari rezeki dengan mengambi upah tuk-tuk dan disini selain daripada teksi bermotor, motor roda 3 yang diubahsuai mempunyai kerusi dipanggil tuk-tuk.

Info makanan halal di sini. Overland Kemboja ke Vietnam klik sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item