DISQUS SHORTNAME

Khamis, 5 April 2018

Trip Indochina di Kemboja: 5 tempat menarik yang boleh dilawati di Battambang, Kemboja

Pasti ramai yang tidak tahu apa yang perlu dibuat dan tempat menarik yang perlu dilawati jika di Batambang. Tidak ramai yang tahu tentang Battambang. Tetapi jika sebut Bamboo Train pasti ada yang pernah mendengar tentang ini. Disinilah letaknya Bamboo train yang menjadi tarikan pelancong untuk ke sini. Tetapi apabila berkunjung ke sini, masih ada banyak tempat lain yang boleh dilawati untuk percutian 2 hari disini sudah memadai.

1) Bamboo train
Keretapi daripada buluh ini sangat unik dan menarik dan hanya boleh didapati di Battambang. Barangkali tujuan utama pelancong luar singgah disini hanyalah untuk menikmati pengaaman menaiki keretapi buluh ini. Tetapi tambang yang dikenakan agak tidak berbaloi iaitu antara USD 5-USD 10 untuk setiap penumpang. Jika hendak kesini digalakkan untuk datang pada waktu pagi sebelum tengah hari atau petang kerana tempat ini agak panas pada waktu tengah hari.


2) Tugu
Monument ini menjadi mercu tanda Battambang didirikan di jalan utama menuju ke bandar Batambang betul-betul di tengah roundabout. Ianya tidak lebih sekadar patung budha. Tetapi masyarakat Budha percaya dewa inilah penyelamat mereka dan akan bersembahnyang disini setiap hujung minggu sebagai tanda terima kasih mereka.

3) Bat Cave
Disini dapat dilihat kawanan kelawar yang keluar secara berjemaah dari gua. Formasi kelawar ini terbang sangat menarik seakan-akan persembahan akrobatik.

4) Perkampungan orang Islam
Di Battambang terdapat komuniti islam yang tinggal disini. Walaupun mereka hanyalah minority disini tetapi masjid di kawasan perkampungan mereka lebih dari 2 biji. Ianya sumbangan dari jutawan Islam luar negara yang membina masjid disini sebagai amal jariah mereka. Di perkampungan ini boleh dijumpai dengan mudah makanan halal dan jika bernasih baik ada pasar malam di sekitar ini.

5) Sight seeing Battambang riverside pada waktu malam
Pada waktu malam terdapat pasar malam yang menjual pelbagai barangan. Gerainya tidak laa banyak mana tetapi cukup untuk menghidupkan malam di pekan ini.

Buat photobook murah di sini.

Baca info seterusnya sini. Klik sini perjalanan ke Phnom Penh menggunakan bas.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item