DISQUS SHORTNAME

Khamis, 5 April 2018

Trip Indochina di Vietnam:7 tempat menarik wajib dikunjungi di Dalat

Banyak tempat menarik di Dalat yang boleh dilawati. Dalat di Vietnam seperti Cameron highlands di Malaysia. Merupakan tempat tinggi dan bersuhu sejuk. Di sini keadaaan muka buminya ada yang bercerun dan berbukit. Tidak hairanlah penanaman strawberry boleh dilihat di banyak tempat disini. Antara tempat menarik di Dalat ialah:

1) Bao Dai Summer Palace.
Lokasi istana ini terletak diatas bukit yang merupakan tempat istirehat raja pada zaman dahulu. Perlu tiket untuk masuk ke sini.Sebelum masuk anda diwajibkan untuk memakai sarung kasut khas untuk mengelakkan kekotoran pada istana. Di tingkat atas terletak bilik-bilik tidur tempat bersemayam raja dan anak-anaknya. Disini juga boleh mencuba untuk memakai pakaian ala-ala maharaja atau princess tetapi perlu membayar sewa sebelum dapat 
memakainya.


2) Taman bunga Dalat
Di sini merupakan taman bunga-bungaan yang indah dan menarik menghimpun pelbagai jenis bunga-bungaan dengan dekorasi menarik dan meriah penuh warna-warni. Tiket diperlukan untuk masuk ke sini. 

3) Chicken church
Dinamakan chicken church bersempena dengan rekabentuk church yang menyerupai seekor ayam dan ianya merupakan church lama yang telah dibina dari zaman penjajahan Perancis di Vietnam.

4) Crazy house
Bentuk rumah yang pelik sesuai dengan namanya. Dibina oleh seorang arkitek wanita tempatan yang berkonsepkan nature seperti tumbuh-tumbuhan dan gua. Rumah yang menyerupai rumah hantu dan reka bentuk rumah yang tidak masuk akal seumpama dalam gua.  Untuk masuk ke sini perlu tiket masuk.

5) Dalat night market
Pasar malam yang besar dan luas. Banyak lorong-lorong yang menjual pelbagai barangan termasuk baju sejuk. Di sini para penjual menjual hasil tanaman dan bumi dalat seperti strawberry.

6) Truc Lam Monestery Church
Temple yang terletak di atas bukit dan dari sini boleh melihat pemandangan sekitarnya dari tempat tinggi. Gereja ini dikelilingi oleh taman bunga yang indah dan keadaan persekitarannya sejuk dengan pokok-pokok dan bunga-bunga. 
7) Dataran Dalat
Tempat warga Dalat bersantai-santai pada waktu petang. Disini juga dapat dilihat pemandangan sekitarnya dari atas. Berhadapan dengan tasik dan disekitarnya ada terdapat penjaja yang menjual makanan.



Jika berkunjung ke sini cara paling senang dan lebih jimat ialah dengan menggunakan pakej tour. Tempat ini agak susah untuk mendapatkan bas awam bergerak ke satu-satu tempat. Pakej tour adalah cara terbaik untuk menjelajah Dalat. Dalat City Day Tour hanyalah RM 36 di sini. Boleh juga survey harga tour di sini

Baca info sebelumnya disini. Klik sini untuk info tentang Hoi An UNESCO World Heritage.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item