DISQUS SHORTNAME

Rabu, 2 Mei 2018

Trip Indochina di Vietnam: 6 Panduan penting melancong di Dalat, Vietnam

Panduan penting ini akan memudahkan pelancongan anda ke Dalat.        Jika Malaysia terkenal dengan Cameron Highlands sebagai tempat sejuk. Di Vietnam, Dalat merupakan kawasan sejuk sama seperti di Cameron Highlands. Berada di sini seolah-olah berada di negara 4 musim pada musim Autumn. Melancong di Dalat tidak sama seperti di negeri lain di Vietnam. Di sini, anda perlukan sweater untuk mengatasi kesejukan. 
   
                                                                                                                
1)  Ambik tour
Jarak dari satu tempat menarik ke satu tempat menarik disini agak jauh antara satu sama lain. bagi yang datang ke sini, adalah lebih senang dan menjimatkan masa dengan mengambil pakej tour berbanding berjalan sendiri. Masalah komunikasi akan menjadi halangan terbesar sekiranya anda  ke sini kerana rata- rata penduduk di sini sukar memahami bahasa Inggeris. Dapatkan pakej tour Dalat ke tempat-tempat menarik serendah RM 24 di sini.

2) Sewa motor
Tempat menarik berada sangat jauh antara satu sama lain. jika disini cara paling senang adalah dengan mengambil tour tetapi jika anda seorang yang sukakan cabaran dan ingin meneroka sendiri Dalat, sewa motosikal adalah pengangkutan terbaik disini. Pengangkutan awam untuk ke tempat tumpuan pelancong agak tidak kelihatan.

                                                                                                      
3)  Bawa bekalan makanan sendiri
Travel food pack sangat diperlukan disini sekiranya anda seorang yang tidak boleh meninggalkan nasi dalam diet seharian. Sangat sukar untuk menjumpai restoran yang menyediakan makanan halal disini. Jika ke sini sama ada anda memasak sendiri atau membawa bekalan lauk segera dari Malaysia dan hanya membeli nasi.

4) Penginapan
Untuk memudahkan urusan pengangkutan dan mencari makanan basah seperti sayuran atau buah-buahan bagi keperluan makanan lebih baik mencari hotel sekitar bandar di area tapak pasar malam Dalat. Cari hotel murah di sini atau di sini.

5) Sediakan sweater
Untuk kesini anda sememangnya perlukan sweater sepanjang berada disini jika alah pada sejuk. Tempat ini lebih sejuk berbanding di bandar Saigon. Walaupun cuaca kelihatan agak panas tapi suhunya sedikit sejuk.

6) Ambik bas untuk perjalanan jauh dari Dalat.
Sekiranya anda bercadang untuk bergerak ke negeri lain dalam Vietnam, adalah dicadangkan untuk menggunakan perkhidmatan bas yang menyediakan perkhidmatan pick up dari hotel secara percuma. Malah pembelian tiket juga boleh dibuat secara phone call melalui pihak hotel. Ini bagi mengelakkan anda kesesatan untuk mencari stesen keretapi sekiranya menggunakan mod pengangkutan yang lain. Tempah bas online sini.

Catatan sebelumnya baca sini. Perkongsian seterusnya klik sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item