DISQUS SHORTNAME

Jumaat, 18 Mei 2018

Tips elak bayar tiket masuk ke Hoi An UNESCO World Heritage, Vietnam

Tempat ini dipenuhi ramai pelancong asing. Hoi An merupakan bandar yang telah diwartakan dibawah UNESCO kerana bangunan- bangunan yang bersejarah yang masih tetap dipelihara sehingga kini. Kawasan ini dijaga dengan bersih dan bangunan di sekitarnya dibiarkan unik seperti asal tanpa diruntuhkan. Ciri-ciri bangunan lama ini jelas kelihatan dengan rekabentuknya dan daripada penggunaan bahan kayu yang digunakan. Pokok bunga bebas menjalar di hadapan kedai menjadikan ianya pemandangan menarik.

Tetapi menariknya, di sebalik bangunan yang masih dipelihara sebagai bangunan antic dan bersejarah, tetapi di sini juga terdapat pasar yang menjual pelbagai barangan daripada sayuran dan buahan. Selain itu, perkhidmatan money charger banyak terdapat disini dan boleh laa untuk  survey tukaran mata wang jika kehabisan duit dong.



Jika sesiapa yang pernah berkunjung ke Melaka, keadaan bangunannya persis bandaraya Melaka di area Jongker Walk. Jika anda kesini menggunakan teksi, mereka akan menurunkan di hadapan kawasan Hoi An dimana untuk masuk ke sini, terdapat satu pondok tiket yang memerlukan anda membeli tiket sebelum masuk ke kawasan bangunan bersejarah.

Ini tips untuk menjimatkan duit daripada membeli tiket jika ke Hoi An.   Jika menggunakan bas dari Danang city ke Hoi An, bas akan berhenti di stesen bas Hoi An di mana anda perlu mengambil teksi untuk ke kawasan bersejarah Hoi An. Sebenarnya anda boleh berjimat dengan hanya berjalan kaki dengan jarak 20 minit tetapi ianya akan membawa anda melalui kawasan belakang tempat bersejarah tersebut dimana anda tidak perlu lagi membayar tiket. Anda boleh bertanyakan orang awam dengan menunjukkan gambar Hoi An city ataupun dengan bantuan google maps tentu akan membawa anda ke Hoi An city dengan mudah.

Bagi yang masuk ke Hoi An city melalui pintu depan, anda sebenarnya tidak perlu membeli tiket. Daripada pemerhatian, ada pengunjung yang hanya secara menonong masuk tanpa membeli tiket. 

Jika anda hendak berkunjung ke My Son iaitu antara tempat tarikan yang banyak dikunjungi oleh pelancong di Hoi An, lebih baik menempah pakej tour di Klook lebih murah klik sini

Baca info tentang Dalat disini. Info seterusnya tentang Hoi An klik sini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari

Like Us

Hot in week

Recent

Comments

Follow Instagram

Translate

item